19. DOKgodek: Učinki svetlobe

Svetloba je eden tistih elementov, ki ključno vplivajo na to, kakšen ton ima film in tudi, kako dojemamo nastopajoče, njihove pozicije in medsebojne odnose. Igro svetlobe bomo ta teden opazovali v dveh kratkih filmih, ki se posvečata temi rejništva - Rejnica (2014) v režiji Mihe Možine ter Neira, številka v sistemu (2012) v režiji Maje Pavlin. Filma bosta brezplačno na ogled od torka, 5. aprila, do četrtka, 7. aprila, z začetkom ob  20.00 na spletni strani Baze slovenskih filmov (bsf.si).

 

Dokumentarna filma se rejništvu v Sloveniji posvečata z različnih perspektiv. Če Neira pripoveduje o svoji izkušnji kot rejenka, v Rejnici odkrivamo plat zgodbe s strani skrbnice - rejnice Bernarde. Njen življenjski krog se utaplja ter žari skozi preplet preteklosti in prihodnosti usodnih odločitev. Film je prejel vesno za dokumentarni film: “Dokumentarni film Rejnica je slojevita, iskrena in zaokrožena filmska pripoved, skozi katero režiser Miha Možina s svojo zrelostjo in senzibilnostjo, iz prizora v prizor razkriva travme neštetih nesrečnih družinskih usod, ki se vse prepogosto prenašajo iz roda v rod.”

 

Na drugi strani pa film Neira, številka v sistemu gledalcu predoči nepopravljive posledice rejniškega sistema pri nas. Vsak otrok je zgodba zase - univerzalnega recepta za vzgojo ni, je zgolj univerzalna potreba vsakega otroka po toplini in ljubezni. V filmu spoznamo, da občutek zavrženosti v otroštvu posameznika zaznamuje in vpliva na njegovo delovanje danes.

 

In kako učinkuje svetloba na gledalca? Kot ugotavlja filmski kritik in teoretik Robert Kuret je “pri Neiri uporaba svetlobe načeloma v službi podpiranja nekogaršnje perspektive: bolj kot je svetlo, sončno, bolj prijeten je kader za pogled, bližja je perspektiva tega, ki se v kadru
nahaja in govori svojo zgodbo.” Še večji učinek svetlobe opazujemo pri Rejnici, ker “se bolj igra z odtenki svetlobe, saj se tudi v skoraj popolni temi znajdemo blizu govorki in njeni zgodbi. Obenem je opazna tranzicija glede svetlosti kadrov. Prav ta ključno pripomore k občutku obnavljanja njunega odnosa in pozitivnega tona konca filma.”

 

Dogodek organizirata Zavod Filmoteka v sodelovanju s festivalom DOKUDOC, ki ga pripravlja društvo Mitra. DOKgodek sofinancira Ministrstvo za kulturo RS.